Studenten TU Delft presenteren snelste waterstofauto ter wereld


Studenten van de Technische Universiteit in Delft hebben hun nieuwste raceauto op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ is de opvolger van de ‘Forze VIII’ die vorig jaar nog tweede werd in een officiële race op het TT-circuit in Assen. Met het nieuwe ontwerp verwacht het team een ​​grote sprong te maken in de wereld van groen racen.

Bron: Klik hier

Forze IX

De nieuwe raceauto van Forze Hydrogen Electric Racing is ontwikkeld door een team van 23 studenten. De Forze IX is geïnspireerd op moderne lange-afstandsracers uit het World Endurance Championship (WEC) en bedoeld om de grenzen van waterstofaandrijving te verleggen. Met de Forze IX wil het team deelnemen aan races en de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens, een uitdaging die nog nooit eerder is aangegaan.

520 pk

Het brandstofcelsysteem van de Forze IX levert een vermogen van 520 pk, ofwel twee zo veel ten opzichte van de Forze VIII. Hiermee is een topsnelheid van meer dan 300 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,0 seconden mogelijk. Volgens Forze Hydrogen Electric Racing is de Forze IX revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is gebruikt in zo’n krachtige waterstof-elektrische raceauto.

Grenzen verleggen

Forze Hydrogen Electric Racing bestaat ruim twaalf jaar en heeft in de afgelopen jaren acht raceauto’s gebouwd. “We willen blijven groeien, onszelf continu blijven uitdagen en de grenzen van technologie verleggen. Daarom zijn we deze uitdaging aangegaan en zal de Forze IX sneller racen dan welke waterstofauto dan ook”, zegt teammanager Jesper Frijns.

Uitstoot

Ondanks de spectaculaire prestaties van de Forze IX is het basisprincipe hetzelfde als bij elke andere waterstofauto. Tijdens het racen wordt waterstof uit de tanks gecombineerd met zuurstof uit de lucht in de brandstofcel. Daar vindt een chemische reactie plaats waarbij elektriciteit wordt opgewekt, waarmee vervolgens de elektromotoren worden aangedreven. De enige uitstoot van dit proces is water. Het is vergelijkbaar met elektrisch rijden, maar dan zonder dat je een batterij moet opladen. Je kunt de waterstof gewoon tanken, waarmee de raceauto binnen enkele minuten klaar is om de baan op te gaan.

Neem Contact Met Ons Op

    VOORNAAM *
    ACHTERNAAM *
    EMAIL ADRES *
    TELEFOONNUMMER

    ONDERWERP

    HOE KUNNEN WIJ U HELPEN?